Terug naar overzicht

GESPOT: “BLOGGERS LEVEN BIJNA GRATIS”

Interessant artikel over Social Media
Bron: Telegraaf dinsdag 17 mei 2016
Auteur: Jiska Fischer

“BLOGGERS LEVEN BIJNA GRATIS”
Merken betalen Grif voor foto’s en tweets

Net nu we voor IT&M een persbericht over de nieuwe Blender To Go hebben verstuurd en zijn overspoeld met aanvragen van bloggers om het product gratis te ontvangen in ruil voor een publicatie werd onze aandacht extra getrokken door het artikel afgelopen dinsdag in de telegraaf.

Het is eenvoudig. Hoe meer sociale media-contacten je hebt, hoe waardevoller je bent voor merken. Voor blogger Noor de Groot, beter bekend als Queen of Jet Lags, is het leven nagenoeg gratis. Ze begon haar gelijknamige modeblog ‘Queen of Jet Lags’ drieënhalf jaar geleden na haar studie Museologie en heeft inmiddels ruim 200.000 volgers op Instagram. En die volgers vormen samen een riant salaris. Bedrijven hebben er geld voor over als de modeblogster hun kleding draagt. De Amsterdamse krijgt betaald in ruil voor het plaatsen van een foto met hun kledingstuk aan op Instagram. „Een opdracht levert tussen de duizend en tienduizend euro op”, vertelt Noor. De hogere bedragen krijgt ze voor een langlopende samenwerking, zoals een ambassadeurschap voor een bepaald merk. Dat was Noor bijvoorbeeld voor nagellakmerk Essie. „Als de samenwerking van kortere duur is, betaalt het merk voor een ‘pakket’ van een paar Instagram-foto’s en een stukje op mijn blog.” Noor is influencer, zoals dat in de pr-wereld genoemd wordt: een rolmodel voor haar volgers en is daarmee voor bedrijven een fantastisch marketinginstrument.

Korting
„’Invloed’ en ‘bereik’ zijn toverwoorden voor bedrijven die iets willen verkopen”, vertelt Thomas Adams. Hij is een van de ontwerpers achter OnePiece, een Noors homeware-merk dat omarmd wordt door de Kardashians. Hij bedacht een nieuw betalingssysteem en een succesvolle marketingstunt: SocialCurrency. Als je iets bij hen koopt, krijg je korting naar rato van de grootte van jouw online sociale netwerk. Dus hoe meer volgers (of: likes/ vrienden/ links) je hebt, hoe goedkoper je het Noorse merk in huis haalt.

Thomas Adams bedacht dit systeem toen hij de nieuwe winkel in New York op de kaart wilde zetten. „We moesten er een buzz omheen bedenken. We waren altijd al een beetje aan het pionieren met sociale media-marketingstrategieën, en zaten te broeden op een manier om snel meer bereik te krijgen dan onze eigen 1,2 miljoen volgers op Facebook.” De korting die OnePiece weggeeft op hun kledingstukken levert het merk niet onmiddellijk gigantische verkoop op, maar de naamsbekendheid en hun bereik zijn wel enorm gegroeid. „Als we de volgers van alle kopers bij elkaar optellen, komen we op een bereik van 40 miljoen volgers. Daar kan geen ouderwetse marketingcampagne tegenop.”

Ook in de financiële sector hebben ze sociale media ontdekt als graadmeter voor wat je waard bent. Een groot sociaal netwerk kan bij het kopen van een huis van pas komen. Jeroen Oversteegen van de Nationale Hypotheekbond: „Je sociale media-accounts kunnen zéker helpen om een hypotheek te krijgen mocht de hypotheekverstrekker op basis van de geijkte vereisten twijfelen aan je liquiditeit. Als je zzp’er bent, kan het net een zetje in de goede richting zijn als je veel ‘vrienden’ hebt. Met veel Facebookvrienden maak je meer kans op een nieuwe baan want je hebt een groter netwerk.”

Het succes van SocialCurrency bij het Noorse merk OnePiece deed Thomas Adams besluiten hierop voort te borduren en hij richtte een nieuw bedrijf op: Brandbassador.com. Het is een makelaar tussen personen en merken. Ook de gewone sterveling is voor hem interessant. Thomas Adams: „Want iedereen heeft een hobby. Stel dat Jantje Pietersen ontzettend veel van bergwandelen houdt, dan zou hij een perfecte brug zijn tussen zijn bergwandelaarsnetwerk en een bergschoenenmerk. Jantje geeft via zijn sociale media kanalen gepersonaliseerde kortingscodes weg en op basis van de verkoop die hij opbrengt, krijgt hij een tegoed uitgekeerd wat hij bij dat merk kan uitgeven.” Gratis is het leven nog niet, maar goedkoper leven kan dus wel, als je bereid bent je sociale netwerk in te zetten.

Nieuwe stijliconen
De bloggers en influencers van deze wereld zijn inmiddels onze stijliconen, onze rolmodellen, de nieuwe Hollywoodsterren. Zij zijn het die er tegenwoordig met de grote sponsordeals vandoor gaan. En alsof het supermodellen zijn, worden ze ondertussen de hele wereld overgevlogen voor fotoshoots en krijgen ze er nog dik voor betaald ook.„Maar we zijn geen supermodellen,” vindt blogger Lizzy van der Ligt, goed voor 173.000 volgers. „Die hebben namelijk niet zo veel te zeggen over wat ze aantrekken en of ze dit keer paars haar aangemeten krijgen. Wij bepalen alles zelf.” Ze vergelijkt het liever met de it-girl van weleer: „Die ga je ook niet proberen te veranderen.” Merken die ze lelijk vinden, of niet bij hun passen, dragen ze niet. Lizzy: „Dat zou niet geloofwaardig zijn. Als ik in zee zou gaan met een merk wat niet bij me past, kost dat mij mijn geloofwaardigheid en daarmee volgers.” De wereld verandert snel, vindt Noor, die op het punt staat het vliegtuig in te stappen. Wat we van de toekomst kunnen verwachten? „Het wordt elk jaar meer en grootser”, denkt Noor. Als ze zou willen, dan zou ze nagenoeg gratis door het leven kunnen. „Maar gratis overnachten of je haar laten doen, brengt verplichtingen met zich mee. Daar heb ik niet altijd zin in, dus voor sommige dingen betaal ik liever.”

Terug naar overzicht